14.10. 2025
ZKL dělené ložisko šetří čas i náklady v přístavu Açu
Případová studie: ZKL opět potvrzuje, že správně zvolené ložisko dokáže ušetřit nejen čas, ale i peníze. Díky zkrácení prostojů klíčových zařízení přispívá k nižším provozním nákladům a vyšší efektivitě provozu.
V září 2025 bylo v brazilském přístavu Açu úspěšně instalováno dělené ložisko ZKL PLC_62-14-06.R s vnitřním průměrem 500 mm na hnací nápravě zařízení pro překládku železné rudy společnosti Ferroport. Montáž trvala přibližně 12 hodin, tedy výrazně méně než u běžného konvenčního ložiska. Potřebovali jsme pouze 25 % standardního času odstávky.
Vzhledem ke složitosti aplikace bývá výměna standardního ložiska časově i logisticky náročná, často vyžaduje speciální vybavení, které není na místě k dispozici. To může vést k odstávkám trvajícím týdny a významně ovlivnit výrobu. Dělené ložisko ZKL však umožnilo výrazné zkrácení montážního času a minimalizaci prostojů zařízení.
Instalaci provedl tým údržby společnosti Ferroport za odborné podpory Edsona Almeidy ze společnosti ZKL Rodamientos S.A., technického zástupce značky ZKL v regionu. Správně zvolený postup montáže potvrdil, že dělené ložisko je v této aplikaci nejefektivnějším technickým řešením.
O zařízení
Zařízení pro překládku železné rudy bylo vyvinuto a vyrobeno společností BARDELLA S.A. pro terminál Porto Açu – dnes Ferroport, společný podnik firem Anglo American a Prumo Logística Global. Zařízení s projektovanou kapacitou 13 000 tun za hodinu patří mezi největší svého druhu v Brazílii.
Parametry zařízení
Vzhledem ke složitosti aplikace bývá výměna standardního ložiska časově i logisticky náročná, často vyžaduje speciální vybavení, které není na místě k dispozici. To může vést k odstávkám trvajícím týdny a významně ovlivnit výrobu. Dělené ložisko ZKL však umožnilo výrazné zkrácení montážního času a minimalizaci prostojů zařízení.
Instalaci provedl tým údržby společnosti Ferroport za odborné podpory Edsona Almeidy ze společnosti ZKL Rodamientos S.A., technického zástupce značky ZKL v regionu. Správně zvolený postup montáže potvrdil, že dělené ložisko je v této aplikaci nejefektivnějším technickým řešením.
O zařízení
Zařízení pro překládku železné rudy bylo vyvinuto a vyrobeno společností BARDELLA S.A. pro terminál Porto Açu – dnes Ferroport, společný podnik firem Anglo American a Prumo Logística Global. Zařízení s projektovanou kapacitou 13 000 tun za hodinu patří mezi největší svého druhu v Brazílii.
Parametry zařízení
- Typ: Rypadlo s výložníkem a kolesovým korečkem
- Kapacita: 13 000 t/h
- Provozní zdvih: 785 m
- Výložník: 50 m se zvedacím navijákem
- Původní ložisko: 230/530K (Ø530 × Ø780 × 185 mm)
- Nové dělené ložisko ZKL: PLC_62-14-06.R (Ø500 × Ø780 × 185/270 mm)
Spolehlivost potvrzená časem
Ložisko bylo zákazníkem zakoupeno před delší dobou a skladováno v přístavním skladu, kde jsou náročné klimatické podmínky. Přesto po rozbalení bylo zcela bez poškození, což dokládá vysokou kvalitu ochranného balení a technologickou úroveň ZKL.
Dělená ložiska ZKL – efektivní řešení pro náročné provozy
Tento projekt potvrzuje dlouhodobé zkušenosti společnosti ZKL s vývojem a výrobou speciálních ložisek a s poskytováním technické podpory pro náročné aplikace po celém světě.
Dělená ložiska ZKL představují praktické, spolehlivé a časově úsporné řešení, které snižuje prostoje a přináší významné úspory provozních nákladů.